یکی از مشکلات مهم کسب و کارتان را در نظر بگیرید مثلاً کمبود نقدینگی، توسعه بازار فروش، حفظ مشتریان، استخدام افراد مناسب و غیره. وقتی به این مشکلات فکر می کنید، ممکن است یکی از دو مسیر زیر را برای بدست آوردن دانش مورد نیاز استفاده کنید.
- یک راه این است که “آنچه دیگران می دانند” را مدنظر قرار داده و این افراد را بیابیم و با ایشان رودرو صحبت کنیم. این راه اغلب ما را به شبکه ای از افراد و اطلاعات تماس ایشان یا انجمن خبرگان می رساند.
- راه دیگر این است که دنبال “آنچه می دانیم” بگردیم. آنچه پیش از این اکتساب شده یا اطلاعات مکتوبی از آن موجود است و به درد من می خورد.
نقطه ضعف راه دوم ممکن است این باشد که به مجرد اکتساب دانش، آن دانش به مرور کهنه می شود مگر اینکه روشی برای به روز نگه داشتن آن وجود داشته باشد. برخی هم مدعی هستند که یک سند مکتوب نمی تواند حاوی دانش باشد و صرفاً حاوی اطلاعات است. اطلاعات سبب انگیزش و به راه افتادن افکار شده و شما آن را با تجربیات گذشته تان مقایسه می کنید؛ یا باعث ارتباط شما و دیگران می شود. به این ترتیب فهم و ادراک محقق می شود.
بر اساس تجربه شرکت بیریتیش پترولیوم، برای اینکه دانش کارآمد باشد لازم است مرتب به روز رسانی شود که با استفاده از ماهیت شبکه ها و به واسطه حس مالکیت افراد شبکه نسبت به آن دانش و به روز رسانی دانش با استفاده از تجربیات جدید محقق می شود.
شاید به همین دلیل است که شرکت های فروشنده آب معدنی، محصولات خود را با عناوینی مثل “آب چشمه های طبیعی” و “مستقیم از سرچشمه پر شده” به بازار عرضه می کنند. تا به حال آب معدنی خریده اید که “مستقیم از دریاچه پر شده” باشد؟
در شکل فوق، به روز رسانی “اطلاعاتی که در اختبار داریم” توسط فرد گرداننده شبکه محقق می شود که مسئولیت نگهداری و به روز رسانی کلیت دانش را بر عهده دارد و این چرخه را تکمیل می کند.
Ref: Learning to Fly, Practical knowledge management from some on the world’s leading learning organizations. Chris Collison and Parcell Geoff