یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / یادداشت / چارچوب مدیریت داده سازمانی

چارچوب مدیریت داده سازمانی

هنگام شروع یا بهبود یک برنامه مدیریت داده سازمانی (EDM)، ابعاد زیادی باید در نظر گرفته شود. چارچوب زیر قابلیت های اصلی موردنیاز برای موفقیت در مدیریت داده سازمانی را معرفی می کند. نکته مهم اینکه این قابلیت ها به خودی خود هدف نیستند بلکه باید از اهداف کسب و کار پشتیبانی کنند.

چارچوب مدیریت داده سازمانی

چارچوب مدیریت داده

قابلیت های مدیریت داده سازمانی

  • همسویی کسب و کار یعنی قابلیت های مدیریت داده می بایست از اهداف بیزنس حمایت کند. نکته مهم این است که تفکر alignment را درک کرده و داده را با بیزنس همسو کنیم.
  • تحلیل داده قابلیتی است که به منظور استخراج اطلاعات و بینش مفید برای تصمیم گیری انجام می‌شود.
  • حکمرانی داده شامل فرایندهای برنامه ریزی، کنترل و هدایت فعالیت های مدیریت داده است. به عبارتی حکمرانی داده تصميم گيري درباره دارايي هاي داده ای در بالاترين سطح سازمان است.
  • مباشرت داده در لايه تاکتيکي فعاليت می کند و روي متدها و قابلیت های مدیریت داده مشارکت می کند.  کسي که مباشر داده است بايد مهارت های چندگانه (از راهبرد تا ابزار فني) داشته باشد: مثل تفسیر نتایج پروفایل داده، ایجاد قوانین مانیتورینگ کیفیت داده ها، اطمینان از برآورده سازی نیازهای داده ای کسب و کار و غیره.
  • مدیریت کیفیت داده ها به این معنا که کیفیت داده ها تا حدی که انتظارات استفاده کنندگان از آن داده را برآورده می کند «خوب» است. کیفیت داده با همکاری حکمرانی داده، مدیریت داده و فناوری اطلاعات، علل ریشه‌ای مشکلات کیفیت داده‌ها رابه طور منظم مانیتور و فرایندهایی را جهت اصلاح و بهیود کیفیت داده ها انجام می دهد.
  • امنیت و حریم خصوصی سیاست هایی را تعیین و اجرا می کند که فقط کاربران مجاز به داده های محافظت شده دسترسی داشته باشند.
  • یکپارچه سازی داده ها شامل پیوند داده ها در بین سیستم های اطلاعاتی برای به حداقل رساندن افزونگی ها و ناسازگاری ها است.
  • مدیریت متادیتا شامل توصیف خود داده است (بانک اطلاعاتی و مدل داده). متادیتاها معمولاً به چند نوع متادیتاهای کسب و کار، فنی و عملیاتی تقسیم می شوند.
  • مدیریت داده های مستر یعنی مدیریت داده های اصلی مانند مشتری، محصول، سازمان و غیره. در هر سازمانی داده هایی در زمینه کسب و کار، فرایندها و سیستم ها وجود دارد که بین بخش های مختلف مشترک است و لازم است به نحو مطلوب بین آنها به اشتراک گذاشته شود. همه واحدها باید به اطلاعات یسکانی نظیر اطلاعات مشتری، تقسیمات جغرافیایی، واحدهای سازمانی، مراکز هزینه مالی و کدهای مالیاتی و غیره دسترسی داشته باشند. اشتراک اطلاعات پایه مزایای زیادی را هم برای خود سازمان و هم برای مشتریان به همراه دارد.
  • معماری داده مجموعه ای از تکنیک ها، آرتیفکت ها و فرآیندها برای به دست آوردن درک بهتر از منابع داده ای است. به عنوان بخشی از این قابلیت، مدل سازی داده ها آرتیفکت هایی را ایجاد می کند که ساختارهای داده را به صورت منطقی (تجاری) و فیزیکی (فنی) به تصویر می کشد.

همچنین ببینید

کیفیت داده

برای تحقق مفهوم بانکداری دیجیتال به داده ‏های با کیفیت بالا نیاز است!

بانکداری داده محور ما در عصر دیجیتال زندگی می‏ کنیم و  بدون شک، داده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *