بخش نفت و گاز گروه مپنا نیز به جمع مشتریان ما پیوست. این پروژه مسیر شایستگیهای موردنیاز جهت دستیابی به وضعیت دانشی مطلوب را مشخص میکند و به بخش نفت و گاز مپنا کمک میکند، مدیریت دانش را با دغدغهها و اولویتهایش هم راستا کند. متاسفانه خیی از سازمانهای کشور سادهانگارانه از این مرحله عبور میکنند (یا از قلم میاندازند) یا به نوعی اهمیت استراتژی دانش را نادیده میگیرند. این سازمانها، همان سازمانهایی هستند که علیرغم تلاشهای متعدد در اجرای مدیریت دانش، الان هیچ اثری از مدیریت دانش در آنها نیست.
نقشه راه مدیریت دانش (استراتژی مدیریت دانش)
یکی از مهمترین و پایهای ترین گامها در برنامهریزیهای بخش نفت و گاز گروه مپنا، برنامهریزی جهت ارتقای موقعیت دانشی به منظور پرکردن شکافهای دانشی میان وضعیت دانشی موجود و مطلوب شرکت است. تصویر نمودن مسیر پیشروی بخش نفت و گاز جهت شناسایی شکافهای دانشی و برنامهریزی جهت پُر کردن این شکافهای دانشی با استفاده از مجموعه راهکارهای مدیریت دانش را نقشه راه مدیریت دانش سازمان مینامند که یک گام بنیادین برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش و به تبع آن دستیابی سازمان به اهداف دانشی از پیش تعیین شده خود میباشد.
پاسخ این سوالها در دلِ نقشه راه مُدیریت دانش نهفته است…
- با توجه به قانون پارتو (۲۰/۸۰)، حوزههای دانش کلیدی و اولویتدار ما کداماند؟
- وضع سازمان در هر کدام از این حوزههای کلیدی دانش با توجه به اهداف آتی چگونه است؟
- استراتژی دانشی ما برای پر کردن شکافهای دانش چیست؟
- برای تحقق استراتژی دانش خود از چه تکنیکها و رویکردهایی باید استفاده کرد؟
- چه تدابیر فرهنگی، انگیزشی و ساختاری باید برای این استراتژی دانش اندیشیده شود؟
- چگونه اثر مُدیریت دانش در بلندمدت را اندازه بگیریم؟
مبنای متدولوژیک پروژه
تدوین نقشه راه مدیریت دانش بخش نفت و گاز مپنا منطبق با الگوی استراتژی دانشی شرکت سیبیت هلند (مشاور زیمنس) و فاز دوم (طراحی) چارچوب سازمان بهرهوری آسیا و تجربیات گذشته ما ارائه شده تا به شکلی موفقیت پروژه را تضمین مینماید. با کمک این این دو الگو میتوان نسبت به برنامهریزی بلند مدت نظام مدیریت دانش در شرکتها به طرز موثری اقدام نمود.
محدوده اجرای این پروژه در بخش نفت و گاز گروه مپنا و ۴ شرکت زیرمجموعه این بخش است.