دوشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
خانه / یادداشت / نسل چهارم دانش؛ حرکت از مدیریت دانش سنتی به دیجیتال

نسل چهارم دانش؛ حرکت از مدیریت دانش سنتی به دیجیتال

مدیریت دانش دیجیتال

در سال های اخیر، فناوری های دیجیتال، تصمیم گیری مبتنی بر دانش را آسان تر کرده اند. این تحول در دنیای فناوری و در پی آن دانش، روش های مدیریت دانش را نیز متحول کرده است. در زمان کنونی که دوره سازگاری با اقتصاد دیجیتال است، رویکرد جدیدی در مدیریت دانش مورد نیاز است به نام مدیریت دانش دیجیتال!

نسل چهارم دانش

نسل چهارم دانش

شما احتمالا به اندازه کافی درباره سه نسل اول، دوم و سوم دانش شنیده و خوانده اید. هم اکنون می خواهیم نسل چهارم دانش را معرفی کنیم:

در جامعه دانشی دیجیتالی شده، مدیریت دانش و تحول دیجیتال همکاری استراتژیکی را شروع کرده اند. در این روزها افراد و شرکت های دانشی دیجیتال از فناوری های دیجیتال برای ارائه خدمات و محصولات دانشی استفاده می کنند. فناوری هایی مثل یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، سیستم های اجتماعی، هوش مصنوعی، چت بات و غیره که دانش هم ورودی و هم خروجی این فناوری ها است.

گاهی کافی است فقط اطلاعات و دانش انسان را به خورد ماشین و فناوری بدهید تا بر اساس آن بتواند به مشتری خدمت بدهد. فناوری های دیجیتال متکی به دانش هستند و مدیریت دانش جزو اولین و پایه ای ترین کارها در مسیر تحول دیجیتال است. از طرفی گاهی دانش های ما وابسته به خروجی فناوری های دیجیتال است. در واقع گاهی فناوری ها و کامپیوترها از نظر یافتن الگوها، قدرت تشخیص، نتیجه گیری و کمک به تصمیم گیری بهتر از انسان عمل می کنند.

مدیریت دانش دیجیتال

در این دوره دانش همانند عصر اطلاعات و دانش همچنان فاکتور اصلی تولید است اما یادمان باشد، دانش و دیجیتال به هم گره خورده اند. بنابراین در این دوره مدیریت دانش دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تاثیر مدیریت دانش دیجیتال بر ارتباط با مشتری چیست؟

تعاریف متعددی از مدیریت دانش دیجیتال در بخش های مختلف تاکنون ارایه شده اما مدیریت دانش دیجیتال می تواند شامل دانش دیجیتال برند شما باشد که در لحظات مهم در دسترس مشتریان قرار می گیرد. این مفهوم به شما این امکان را می‌دهد تا حقایق عمومی درباره نام تجاری خود را به اشتراک بگذارید و به شما در کنترل نام تجاری و اعتبار آنلاین تان کمک می‌کند. مدیریت دانش دیجیتال فقط در مورد اطمینان از وجود اطلاعات درست کاربرد ندارد بلکه به دیده شدن برند شما توسط مشتریان بیشتر نیز کمک می‌کند. شرکت هایی که در مدیریت دانش دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند، %۴۹ بازدید از طریق جستجو، نقشه ها و دایرکتوری ها نسبت به کسانی که از رویکرد سنتی استفاده می‌کنند بیشتر دریافت می‌کنند.

اتوماسیون کار دانشی 

به عنوان مثال اکنون پرس‏‏ های هیدرولیک جایگزین ضربه های چکش کارگر شده اند، لیفتراک نیز با چرخ دستی جایگزین شده است. به همین دلیل است که اکنون خطوط مونتاژ مدرن تر شده اند. اگر همین تفکر را برای کار دانشی در نظر بگیریم، به لطف قدرت ماشین ها و فناوری های دیجیتال، اتوماسیون کار دانشی یکی از زمینه های جدید در مدیریت دانش است. البته فناوری های هوشمند هنوز به طور کامل جای انسان ها را نمی گیرند بلکه قدرت آن ها را تقویت می کنند.

هوش مصنوعی

همانطور که یک چت بات به جای اینکه جایگزین اپراتور مرکز تماس شود، فشار کاری بر اپراتورهای حاضر در مرکز تماس را کاهش می دهد. یا به عنوان مثال ابزار جستجوی هوشمند گوگل با نام تاک تو بوکز، نحوه سوال و جواب از هم یا تلاش ذهنی افراد برای به یادآوردن یک موضوع را با استفاده از فناوری جستجوی معنایی یا سمانتیک سرچ تغییر داده است. به طوریکه این فناوری، پاسخ پرسش شما را در لابه لای هزاران کتاب جستجو و پیدا می کند. همچنین فناوری می تواند توانایی ما را در برقراری ارتباط افزایش دهد و به ما امکان برگزاری جلسات مجازی در سراسر قاره ها و مناطق را بدهد. از هر نظر تجربه نشان داده است که استفاده از فناوری های هوشمند، بهره وری دانشکاران را افزایش داده است اما در برخی صنایع نیز ترس از دست دادن شغل را نیز به همراه آورده است!

حرکت از مدیریت دانش سنتی به مدیریت دانش دیجیتال

بر اساس گزارشات، مهم ترین نوآوری های دیجیتال که اثر قابل توجهی بر مدیریت دانش داشته اند شامل فناوری های ابری، ربات های پیشرفته، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اتوماسیون کار دانشی، دستیارهای مجازی، جستجوی معنایی، آفیس ۳۶۵ و غیره است.

به عنوان مثال در دیدگاه سنتی مدیریت دانش، مهندسین دانش مسئول ایفای نقش هایی مثل مصاحبه با خبرگان و پیاده سازی متن مصاحبه ها بودند اما امروزه یک دستیار مجازی یا ربات می‌تواند با خبره به گفتگو بنشیند و با حوصله دانش فرد را کسب و به پایگاه دانش دیجیتال اضافه کند. در واقع دستیار مجازی، همانند یک مهندس دانش عمل می کند که با استفاده از روش های یادگیری ماشینی به تدریج در تعامل با خبرگان نیز بهتر می‏ شود. یادگیری ماشینی، تعامل با فناوری را هر چه بیشتر شبیه تعامل با انسان می کند. حتی ابزارهایی مثل گوگل داکز که امکان تبدیل گفتار به متن فارسی را فراهم کرده اند، به شما اجازه می دهند از میکروفون کامپیوتر یا موبایل خود به طور همزمان برای تایپ و پیاده سازی متن مصاحبه ها  استفاده کنید.

دستیاز مجازی

تعامل هوش انسان و هوش ماشین

در هر صورت آمدن ماشین ها و فناوری های دیجیتال به معنای تقابل و نبرد بین انسان و ماشین نیست. بلکه صحبت از یک نوع اتحاد است. نظریه هم زیستی کامپیوتر و انسان که شاید بهتر باشد آن را بسط دادن هوش بنامیم.

همکاری بین انسان و ماشین غالبا براي حمایت از تصمیم گیری مبتنی بر دانش استفاده می شود. همزیستی مسالمت آمیز انسان و کامپیوتر، شرکت ها را تواناتر می کند. انسان ها و ماشین ها با همکاری یکدیگر به حل کردن دشوار ترین مشکلات این قرن خواهند پرداخت. پیشنهاد می‌کنم در این رابطه ویدئو زیر را ببینید:

همچنین ببینید

چارچوب مدیریت داده سازمانی

هنگام شروع یا بهبود یک برنامه مدیریت داده سازمانی (EDM)، ابعاد زیادی باید در نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *