این گزارش شامل یافته های مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا در مورد روندها و اولویت های مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹ است. در مطالعه انجام شده بیش از ۴۰۰ نفر از متخصصان مدیریت دانش در سرتاسر دنیا مورد پرسشگری قرار گرفتند. این گزارش به ما کمک می کند که بدانیم روی چه ابزارها، مهارت ها و رویکردهایی در مدیریت دانش متمرکز شویم و مسیر صحیح بر اساس تجربیات بین المللی چیست؟
مدیریت دانش و تحول دیجیتال
سازمان های بزرگ و کوچک در صنایع مختلف و در سرتاسر دنیا، سرمایه گذاری قابل توجهی را در زمینه تحول دیجیتال انجام می دهند. ویژگی تحول دیجیتال مقیاس آن است. اینکه تحول در هر سازمانی به سیستم، فرایند و فرهنگ آن سازمان بستگی دارد. به همین ترتیب تلاش ها در زمینه تحول دیجیتال می تواند منجر به بهبود در بهره وری عملیاتی، رضایت مشتریان و تجربه کارکنان شود. با این حال، ابتکارات دیجیتال همچنین می تواند عواقبی غیر منتظره را در سازمان به همراه داشته باشد از جمله پاک شدن داده های گسترده تا تغییر در اولویت های استراتژیک تا افزایش اضطراب در کارکنانی که آنها را با ربات ها و الگوریتم ها جایگزین می کنند.
تیم های مدیریت دانش در حال کار در محیط پرشتاب و پر ریسک فعلی هستند و تحول دیجیتال به نوعی جریان دانش سازمانی را تهدید می کند. از طرفی ممکن است شرکت ها به سمت فناوری ها و روش های جدید حرکت کنند و وقتی سیستم ها، نقش ها و ساختارهای تغییر می کنند، اغلب دانش بحرانی نیز از دست می رود. با این حال تحول دیجیتال فرصت های مهیجی را نیز برای مدیریت دانش برای تبدیل شدن به یک محرک استراتژیک و کلیدی در کسب و کار به ارمغان می آورد.
برای شناخت چگونگی پیشرفت و توجه بیش از پیش به مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹، مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا بیش از ۴۰۰ نفر از متخصصان مدیریت دانش را در دسامبر ۲۰۱۸ و ژانویه ۲۰۱۹ در خصوص اولویت ها و انتظارات آنها از مدیریت دانش مورد بررسی قرار داد. برای سال ۲۰۱۹ ما دریافتیم که تیم های مدیریت دانش اغلب در حال تمرکز روی استراتژی مدیریت دانش، درگیرسازی کارکنان در فرایند مدیریت دانش و شناسایی دانش های بحرانی هستند در حالی که به سرعت نیز در حال سازگاری با فناوری های جدید و روش های کار جدید می باشند.
ثبات در رشد و گسترش مدیریت دانش
طبق گفته متخصصان مدیریت دانش وضعیت کلی مدیریت دانش خوب است. اکثر پاسخ دهندگان چشم انداز مثبتی به مدیریت دانش در سازمان هایشان دارند. اکثر قریب به اتفاق آنها معتقدند که سازمان ها مدیریت دانش را رها نمی کنند و این یک شاخص مثبت برای مدیریت دانش است که به یک ضرورت سازمانی تبدیل شده است و توانسته جایگاه محکم و تضمین شده ای در ساختار سازمان ها پیدا کند. تقریبا بیش از نیمی از پاسخ دهندگان احساس مثبت یا بسیار مثبتی نسبت به استراتژی و جهت گیری های مدیریت دانش در سازمانشان دارند. تنها یک اقلیت کوچک به میران ۶ درصد در این خصوص نظر مثبتی ندارند.
اکثر متخصصان انتظار دارند بودجه مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹ رشد یا حداقل ثابت بماند. بر اساس تحقیقات APQC هزینه های پرسنلی همچنان ۷۰ درصد از هزینه های کل مدیریت دانش را تشکیل می دهد. مدیریت دانش علیرغم ثبات همچنان باید به رشد خود ادامه دهد.
متخصصان مدیریت دانش نباید از خود راضی باشند. مدیریت دانش هنوز نیاز به اندازه گیری و نشان دادن اثر خود در کسب و کار دارد. اندازه گیری یک چالش مستمر برای مدیریت دانش است زیرا نشان دادن تاثیرات آن در بهره وری، سودآوری و رشد سازمان کار دشواری است. برخی خروجی ها مانند افزایش همکاری، ذخیره شدن زمان جستجوی دانش یا جلوگیری از هزینه های استفاده مجدد از دانش به تیم مدیریت دانش کمک می کند تا نشان دهد که مدیریت دانش تا چه حد می تواند به سازمان سود برساند.
اولویت های تیم های مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹
مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا از متخصصان مدیریت دانش در مورد مهم ترین اولویت هایشان در سال ۲۰۱۹ پرسید. ما خیلی خوشحالیم که سازمان ها به طور فزاینده ای بر توسعه استراتژی مدیریت دانش تمرکز دارند.
کار بر روی استراتژی مدیریت دانش باعث می شود سازمان، مدیریت دانش را بر روی دغدغه ها و مسائل اصلی خود طراحی و پیاده سازی کند. بدون استراتژی مدیریت دانش امکان رسیدن به اهداف سازمان امکان پذیر نیست. مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا همچنین از متخصصان مدیریت دانش در مورد تکنیک یا رویکردی که قصد دارند در سال ۲۰۱۹ به طور قابل ملاحظه ای ارتقاء دهند، سوال کرد و بیشترین بخش های سرمایه گذاری در تکنیک ها و رویکردهای مدیریت دانش به ترتیب روی کسب و انتقال دانش خبرگان، شناسایی و انتقال به روش ها، انجمن های خبرگی، درس آموخته ها یا یادگیری بعد از اقدام و جلسات تسهیم دانش است.
دو سوم از متخصصان APQC اذعان دارند که سازمان آنها هم اکنون در حال انجام تحول دیجیتال است.
یکی از اهداف تحول دیجیتال، یکپارچگی بیشتر سیستم هاست. محبوب ترین تکنولوژی های مورد استفاده برای مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹ به ترتیب عبارتند از آفیس ۳۶۵، ابزار جستجو، ابزار مدیریت داده، سیستم مدیریت یادگیری، هوش مصنوعی و رایانش ابری.
در اغلب موارد، سازمان ها در حال استفاده از محیط ابری برای مدیریت محتوا و همکاری های دانشی هستند. آیا سازمان ها خود را برای چنین محیطی آماده کرده اند؟ از طرفی بررسی های APQC نشان می دهد که بیشترین نیروهای موثر بر مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹ متدولوژی چابک برای مدیریت دانش، طراحی انسان محور و آفیس ۳۶۵ است.
مهمترین مهارت های موردنیاز برای متخصصان مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹
مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا همچنین مهم ترین مهارت هایی که متخصصان مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹ به آن نیاز دارند را پنج مهارت مدیریت تغییر، تجزیه و تحلیل، مدیریت داده، مهارت های میان فردی و مدیریت پروژه می داند. تقاضا برای کسب مهارت در مدیریت تغییر رو به رشد است.