مدیریت دانش چرخه عمر محصول
مدیریت چرخه عمر محصول یک دیسیپلین کاملا جا افتاده است. برای پشتیبانی از آن، به مدیریت دانش چرخه عمر محصول نیاز است. چرخهی عمر یک محصول یک فرایند مدیریتی است که از زمان طراحی اولیه تا خارج شدن از رده را شامل می شود. در گذشته برای پشتیبانی از مدیریت چرخه عمر محصول از سیستم های داده ای مشترک استفاده شده و گام های بزرگی در این زمینه برداشته شده است. در همین رابطه، گام های مشابهی را می توان در استفاده از رویکردهای مدیریت دانش در توسعه محصول برداشت.
ابزارها و رویکردهای مورد استفاده در مدیریت دانشِ چرخه عمر محصول
- به جای انجمن های خبرگی (Community of practice) باید از انجمن های محصول (Community of product) استفاده کرد.
- به جای تکنیک به روش ها (Best practice) باید از تکنیک بهترین طراحی ها (Best Design) استفاده کرد.
- از دانش حاصل از بازخورد مشتری برای طراحی مجدد محصول استفاده می شود. (دانش از مشتری)
- دانش می بایست در طول زنجیره ارزش محصول جریان پیدا کند.
- دانش کلیدی در فرایند توسعه محصول، “دانش چرایی” است. چرا محصول به این شکل طراحی شده است؟ چرا بازاریابی چنین رویکردی را در پیش گرفته است؟ چرا محصول نسبت به نسخه قبلی، تغییرات زیادی داشته است؟ چرا در ارائه خدمت اشتباهاتی رخ داده است؟
- در مدیریت دانش چرخه عمر محصول به جای درخت حوزه های دانش از درحت محصول استفاده می شود.
- گزارش A3 جایگزین تکنیک یادگیری بعد از اقدام (AAR) خواهد شد. گزارش A3 فرایندی است که توسط تویوتا برای بررسی و مستندسازی یادگیری در مورد شکست محصول و بهبود محصول طراحی شده است و ساختاری برای شناسایی، تجزیه و تخلیل و حل یک مشکل ارائه می دهد.
- یکی از قابلیتهای سازمان های محصول محور، توانایی آنها در استفاده/استفاده مجدد از دانش در سراسر فرایند توسعه محصول است.
چند اصل مهم مدیریت دانش برای توسعه محصول
در این قسمت به چند اصل مدیریت دانش برای توسعه محصول می پردازیم:
- باید به دانش هم به عنوان مواد اولیه و هم محصول نهایی توجه داشت. این نگاه منجر به تولید همزمان دانش و محصول میشود. در واقع خروجی توسعه محصول، دانش است.
- باید توجه داشت که دانش قابل اجرا در فرایند توسعه محصول بسیار با ارزش تر است.
- سازمان باید برای توسعه محصول از تکنیک های شناسایی، خلق، ذخیره سازی، تسهیم و بکارگیری دانش استفاده کند.
- دانشِ مورد نیاز برای موفقیت فرایند توسعه محصول شامل درک عمیقی از علایق و ترجیحات مشتریان (دانش درباره مشتری) است.
- برنامهریزی برای فرایند توسعه محصول باید به گونهای انجام شود تا حداکثر یادگیری در زمان قبل از اجرا باشد. (تکنیک Peer Assist) این یک اصل مهم برای توسعه محصول جدید است و بیانگر این است که شرکت در مراحل ابتدایی توسعه محصول باید به جمع آوری اطلاعات و دانش بپردازد تا در گام های بعدی از این دانش به صورت بهینه استفاده شود.
- مکانیسم جستجو و شناسایی دانش باید در فرایند تولید محصول وجود داشته باشد تا در صورت لزوم، از دانش استفادهشده، مجدداً استفاده شود.
- موضوع توسعه محصول، درباره دانش است! یعنی خلق امکان های جدید، از راه ترکیب مجموعه ای از دانش های مختلف
با این تفاسیر در یک سازمان محصول محور، تمرکز بر روی دانش محصول، بهبود محصول و طراحی محصولات جدید قرار دارد. یک نمونه ملموس از سازمان های محصول محور می تواند کارخانه های تولیدی و دپارتمان های توسعه و بهبود محصولات و خدمات باشند. آنها ایجاد شده اند تا طراحی کنند، بسازند و تولید کنند و رویکرد مدیریت دانش آنها تماماً در رابطه با توسعه و بهبود محصولات پیشین و جمع آوری ایده های داخلی و خارجی برای طراحی محصولات جدید است.
برای مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.