شلومبرژر؛ برنده جایزه تعالی در مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹
جایزه تعالی در مدیریت دانش همزمان با کنفرانس سالیانه مدیریت دانش مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا در شهر هوستون برگزار شد و چهار شرکت گرانت تورنتون، اینفوسیس، اداره خدمات درآمد داخلی زیرمجموعه وزارت خزانه داری آمریکا و شرکت شلومبرژر به عنوان برندگان جایزه در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. این جایزه نشان می دهد که کدام شرکت ها توانسته اند به تاثیرات واقعی برنامه های مدیریت دانش از جمله بهبود بهره وری، شتابدهی به نوآوری، تصمیم گیری سریعتر و کاهش زمان چرخه شایستگی دست پیدا کنند.
کارلا اودل رئیس مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا اشاره می کند که این جایزه متعلق به سازمان هایی است که به سختی در زمینه ایجاد ارزش از دانش کار کرده اند.
سطح بلوغ مدیریت دانش در شلومبرژر
برای ارزیابی توانمندی شرکت ها در زمینه مدیریت دانش از ابزار ارزیابی توانایی مدیریت دانش (KM Capability Assessment Tool) مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا استفاده شده است. این ابزار شامل چهار بعد استراتژی، افراد، فرایند، محتوا و فناوری اطلاعات است و به سازمان کمک می کند جایگاه خود در مدیریت دانش را تشخیص دهد. برندگان این جایزه در دو سطح واحدهای کسب و کار و سطح سازمانی انتخاب می شوند. معیارهای ارزیابی در هر دو سطح یکسان اند اما مقیاس تلاش متفاوت است.
یافتهها نشان داد، سطح بلوغ مدیریت دانش در شلمبرژر، سطح “چهارم” است؛ یعنی در این سطح، فرآیندهای مدیریت دانش با استفاده از ابزارهای کمی کنترل میشوند. معیارهای عملکردی مدیریت دانش بر اساس نیازهای مشتری، کاربران، الزامات و استراتژی های شرکت تدوین گردیده است. به تعبیری دیگر مدیریت دانش استاندارد شده و کارایی آن در بحران ها و عدم قطعیتها قابل پیشبینی بوده و عملکرد آن نیز به صورت مستمر ارزیابی و بهبود داده می شود.
تعالی در مدیریت دانش ۲۰۱۹
مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا خلاصه ای از رویکردها و بلوغ مدیریت دانش در شرکت شلومبرژر را در اینفوگرافی زیر آورده است. برای دریافت تصویر بزرگتر روی آن راست کلیک نموده و در پنجره جدید باز کنید.
مدیریت دانش و مدیریت محتوا
یکی از بهترین تجربه های مدیریت دانش در سال ۲۰۱۹ شرکت نفتی شلمبرژر است. گزارش ها نشان می دهد مدیریت دانش و مدیریت محتوا در این شرکت با هم مرتبط هستند. این شرکت نفتی، تیم مدیریت دانش را در سال ۱۹۹۸ تشکیل داد. انگیزه اصلی شلمبرژر از مدیریت محتوا این بود که دسترسی لازم کارکنان به اطلاعات تحت شبکه را برای عملکرد موثرتر در مشاغل خود فراهم کند. در آن زمان شرکت، وب سایت های متعددی داشت که هم کارکنان و هم مشتریان را دچار سردرگمی می کرد و اطلاعات منسوخ شده و غیرقابل استفاده را ارائه می کرد.
لذا سیستم های اولیه مدیریت محتوا در سراسر شرکت برای خدمت به حداکثر ۵۰٫۰۰۰ نفر از کارکنان و همچنین بسیاری از مشتریان خارج از شرکت مستقر شد.
شلمبرژر سیستم اولیه مدیریت محتوا را با تیم کوچکی شامل ۵ نفر از افراد آشنا با مدیریت دانش آغاز کرد. کلاً حدود ۴ سال زمان برای توسعه سیستم های مدیریت محتوای شلمبرژر صرف شد. سرمایه گذاری اولیه برای ایجاد نظام های مدیریت محتوا در شلمبرژر بیش از یک میلیون دلار بود. این سرمایه گذاری و صرفه جویی حاصله، کیفیت خدمات به مشتریان را نیز افزایش قابل توجهی داد که به نوبهی خود موجب افزایش درآمد شرکت و کاهش هزینه ها شد. در حال حاضر شلمبرژر ۳ مرکز مدیریت محتوا در بستر شیرپوینت دارد.
موضوع دیگر در مورد شلمبرژر این است که سازمانی غیرمتمرکز است و مدیران آن در مناطق خود تمایل به اجرای الگوهای خاص خود دارند؛ لذا این شرکت بین المللی موظف است به نیازهای کارکنان و مشتریان خود که به زبان های مختلف است، رسیدگی کند. این کار از طریق نظام مدیریت محتوا که از اجزای یک نظام مدیریت دانش پایدار است، میسر می شود. یکی از درس هایی که از شلمبرژر می آموزیم این است که مدیریت دانش و مدیریت محتوا هر دو صرفاً رویکردهایی برای کمک به شرکت ها برای رسیدن به اهداف کسب و کار هستند و خود، هدف محسوب نمی شوند.
همانطور که در اینفوگرافی بالا مشاهده کردید، ابزارها و رویکردهای اصلی مورد استفاده شلمبرژر برای مدیریت دانش عبارتند بودند از:
- انجمنهای خبرگی با نام Eureka
- مرکز دانش با نام InTouch
- سیستم متخصص یاب
- شبکه اجتماعی سازمانی یامر
- رویدادهای تسهیم دانش
قطب یا مرکز دانش (InTouch) شرکت شلمبرژر
یک حلقهی مجزا برای تبادل اطلاعات محصولات و خدمات، بین این حوزه (مهندسان شلمبرژر که در مراکز ویژهی مشتریان استقرار یافته اند) و مراکز فناوری آن (که به قسمت های پاسخگو به سوالات و تلفن های سراسر شرکت، کمک می کنند) است. این حوزه از طریق کاربرد سیستم قطب دانش، امکان دسترسی آسان به اطلاعات معتبر، مستندات، شکل دهی مجدد به دانش و اهداف آموزشی را برای کاربران فراهم ساخته است.
سیستم Eureka
سیستم Eureka دو دهه پیش به بهرهبرداری رسید و امسال ۲۰ سالگی خود را جشن گرفت. این سیستم، فرهنگ قوی همکاری را در شلومبرژر ایجاد کرد، فرهنگی که افراد را به هم وصل کرده، منجر به یادگیری از یکدیگر شده و نوآوری های مشترک را افزایش داده است. یکی از نکات برجسته در مدیریت انجمن های خبرگی در شلومبرژر، توان جذب و حفظ مشارکت فعال اعضاست. گزارش مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا نشان می دهد بیش از ۱۵۰ انجمن با ۳۰٫۰۰۰ عضو در شلومبرژر وجود دارد.
آفیس ۳۶۵
نکته مهم دیگر در سیر بلوغ مدیریت دانش در شلومبرژر، انتقال به بستر آفیس ۳۶۵ در سال ۲۰۱۹ است. آفیس ۳۶۵ مشتمل بر چندین سرویس می باشد که مایکروسافت هر چند وقت سرویس ها و نرم افزارهای جدیدی را به آن اضافه می کند. تعدادی از ابزارها و سرویس های آفیس ۳۶۵ را در اینفوگرافی زیر می بینید. برای دریافت تصویر بزرگتر روی آن راست کلیک نموده و در پنجره جدید باز کنید.
با توجه به اقدامات گسترده و متنوعی که شلومبرژر در ۲۰ سال اخیر زیر چتر مدیریت دانش انجام داده است، جایگاه و موقعیت آن در مدیریت دانش به طور مستمر رشد پیدا کرده و تجربه این شرکت نشان می دهد بین بهبود سطح بلوغ مدیریت دانش و سابقه فعالیت در مدیریت دانش (زمان) رابطه معناداری وجود دارد.