شنبه , ۶ مرداد ۱۴۰۳
خانه / یادداشت / ایجاد سازمان نوآور از طریق مدیریت دانش

ایجاد سازمان نوآور از طریق مدیریت دانش

نوآوری پایه و اساس ایجاد سازمانی همواره سودآور و ارزش ‏آفرین است. با نگاهی به عملکرد سال‏های اخیر شرکت های نوآور دنیا می‏‌توان مشاهده نمود که نوآوری و سودآوری از طریق تجاری‌‏سازی دانش به صورت یک عامل موفقیت آمیز برای این شرکت‌ها در آمده است. البته باید به این مورد توجه شود که نوآوری شامل دو مرحله اختراع و تجاری‌‏سازی است. مسئله‏ ای که در حال حاضر در برخی از سازمان‏ های موفق ما وجود دارد این است که این چرخه با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. برخی شرکت‌های ما که دانش در آنها تاثیر مستقیمی در ارائه محصولات و خدماتشان دارد، هر از چندگاهی محصول یا خدمتی نوآورانه ارائه می‌کنند اما این نوآوری یا دانش جدید برای آنها آنچنان پول‌ساز نمی‌شود؛ دلیل آن چیست؟ پاسخ این است که در سودآوری بنگاه از نوآوری دو عامل تعیین کننده است:

یعنی ممکن است شما از طریق آموزش، تجربه سازمانی و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و هر چیز دیگری، محصول یا خدمتی جدید ارائه کنید اما بدلیل اینکه از سرمایه ارتباطی مطلوبی برخوردار نیستند نتوانید آن سودآوری مورد انتظار را بدست آورید و شرکت دیگری با تقلید دانش شما و دسترسی به کانال‌های توزیع بیشتر، روابط بهتر با بازار هدف و بازاریابی بهتر محصول یا خدمت اختراع شده توسط شما دچار سودهای کلانی شود.

بنابراین مهمترین عامل نوآوری، مدیریت اثربخش دانش و جهت دهی فعالیت‏ های دانشی برای ایجاد سازمانی نوآور است زیرا فقط با این کار است که بازدهی دانش افزایش می‏ یابد. رقابت نیازمند به نوآوری مستمر است  و محرک اصلی این نوآوری دانش است. سازمان باید به این موضوع فکر کند که آیا دانش‌‏های امروز را برای کارهای دیگر نیز می‌توانم استفاده کنم یعنی استفاده ‏های دیگر از دانش که نوعی نوآوری خواهد بود. فرایند تولید دانش جدید و تبدیل آن به محصول یا خدمت به چند عامل اصلی بستگی دارد. اولین عامل سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه است. سازمانی که به میزان بیشتری در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده معمولاً نسبت به سایرین به ازای هر واحد پول صرف شده در تحقیق و توسعه، اختراعات و نوآوری‏‌های بیشتری را داشته است. هر عاملی که مسیر نوآوری را سد می ‏نماید مانند برنامه ریزی بیش از حد یا نشان ندادن بردباری در برابر اشتباهات باید از میان برداشته شود. از طرفی تقلید از دانش سایر سازمان‏ها در برخی موارد باعث پیشی گرفتن شده است اما راهکار اصلی تشویق به نوآوری و تولید دانش جدید است زیرا در پاره‏ای از اوقات تقلید کردن سخت و دشوار است.

علاوه بر مواردی که گفته شد، راه‌های دیگری نیز برای به روز رسانی یا کسب دانش های جدید وجود دارند مانند:

  • خریداری دانش مورد نیاز از شرکت‌های دیگر
  • استخدام یک مشاور برای از بین بردن کمبودهای دانشی
  • خلق دانش جدید از طریق شبکه‌سازی و ایجاد نوعی هم‌افزایی دانشی

همچنین ببینید

چارچوب مدیریت داده سازمانی

هنگام شروع یا بهبود یک برنامه مدیریت داده سازمانی (EDM)، ابعاد زیادی باید در نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *