شنبه , ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
خانه / یادداشت / انتقال دانش از طریق گفتگو

انتقال دانش از طریق گفتگو

ظرفیت یادگیری یک سازمان به طور مستقیم به توانایی آن در گفتگوها مربوط است. مدیریت دانش نیز به طور مشابه از گفتگوها درباره دانش نشات می گیرد. در این یادداشت برخی از عناصر چارچوب انتقال دانش از طریق گفتگو شرح داده می شود.

گفتگو به عنوان شکل منتخب بحث

گفتگو به طور گسترده ای به عنوان ابزار موثر مدیریت دانش شناخته شده است. دانش و تجربه را می توان از طریق گفتگو به اشتراک گذاشت اما نه از طریق هر نوع گفتگو. مکالمات عملکرد زیادی دارند و به اشتراک گذاری دانش تنها یکی از آنهاست. هدف از گفتگو برنده شدن یا متقاعد کردن نیست بلکه رسیدن به سطح عمیق تر درک جمعی است. گفتگو شامل سوالاتی است که به دنیال روشن شدن، درک و رسیدن به آن لحظه “آهان” است که دانش واقعا منتقل شده است.

نقش ها در گفتگوی دانش

در این بخش دو نوع نقش شرح داده می شود: نقش های مربوط به گفتگو در انجمن ها و شبکه ها و نقش های مربوط به تسهیل گفتگو

انجمن ها و شبکه ها

هدف از انجمن ها و شبکه ها دسترسی به دانش ضمنی افراد است. هنگامی که فرد به یک شبکه متصل می شود پا را از مرزهای سازمانی فراتر می گذارد، دانش ضمنی آنهابه یک سیستم مرتبط شده و برای دیگران قابل دسترس می شود. چند نقش مجزا در یک انجمن وجود دارد شامل رهبر انجمن، حامی انجمن و تسهیل کننده. وظایف اصلی تسهیل کننده عبارتند از:

ایجاد عضویت و استقبال از اعضای جدید

حفظ انرژی و فعالیت از طریق مدیریت رویدادها

تنطیم سبک رفتاری انجمن

مدیریت بحث و دعوت از مشارکت کنندگان

مدیریت ارتباطات

ایجاد واسطه گری میان اعضا

فرایندها در گفتگوی دانشی

برای انتقال موثر دانش از طریق گفتگو، مکالمات نیا به ساختار و فرایند و نیز تسهیل گری دارد. این مکالمات می توانند به صورت آنلاین و یا چهره به چهره باشند.

بحث و گفتگو مبتنی بر پرسش و پاسخ (Q&A)

روش پرسش و پاسخ به اعضای یک انجمن پراکنده برای کمک، آموزش و یا مشاوره از یکدیگر کمک می کند. یک عضو انجمن می تواند یک سوال در مورد یک موضوع خاص را مطرح کند و هر کسی که در انجمن با دانش یا پیشنهادی برای به اشتراک گذاشتن می تواند پاسخ دهد.

بحث های چهره به چهره

جلسات چهره به چهره برای انتقال دانش، علی رغم زمان و هزینه اگر به خوبی سازمان یافته و به خوبی تسهیل شود بسیار موثر است، بحث درباره دانش و تجربه در محیطی که افراد به یکدیگر اعتماد دارند، انجام می شود. همه فرایندهای انتقال دانش چهره به چهره بر اساس گفتکو است و فرایندی که انتخاب می کنند به تعداد تیم هایی که دانش را در اختیار دارند و تعداد تیم هایی که به این دانش نیاز دارند بستگی دارد.

فناوری در گفتگوهای دانشی

فناوری برای حمایت از بحث دانشی می تواند شامل انجمن های بحث و گفتگو جهت انجام سوال و پاسخ آنلاین اجازه می دهد، نرم افزار یافتن افراد برای پیدا کردن افراد مربوط به بحث و گفتگو و برخی از اشکال رسانه ای متمرکز بر بحث و گفتگو.

حاکمیت در گفتگوهای دانشی

موارد زیر از عناصر حاکمیت برای حمایت از گفتگوهای دانش می باشد:

یک سند طرح کسب و کار و یک منشور برای هر انجمن

انتظار اینکه هر کارمند در سیستم شرکت یک پروفایل داشته باشد.

آموزش برای همه رهبران و تسهیل کنندگان انجمن

آموزش برای تسهیل کنندگان فرایند

داستان های موفقیت از انجمن و شبکه انتقال دانش

همچنین ببینید

کیفیت داده

برای تحقق مفهوم بانکداری دیجیتال به داده ‏های با کیفیت بالا نیاز است!

بانکداری داده محور ما در عصر دیجیتال زندگی می‏ کنیم و  بدون شک، داده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *