یکشنبه , ۱۵ مهر ۱۴۰۳
خانه / یادداشت / ماتریس فناوری های دانشی

ماتریس فناوری های دانشی

فناوری اطلاعات در مدیریت دانش فقط یک وسیله است و نباید آن را یک راه حل نهایی به حساب آورد. فناوری اطلاعات فقط در دست انسان توانمند است و نمی تواند خود جانشین انسان شود. به قول خانم آیزاکسون مدیر استراتژی مُدیریتِ دانش مایکروسافت، مُدیریت دانشِ صَحیح درباره طرز فکر و انسان است نه تکنولوژی. همه مطالعات مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا (APQC) هم این را می گوید که مدیریت دانش درباره فناوری اطلاعات نیست و فقط یک تسهیل کننده است و کمبود فناوری اطلاعات مشکلی برای سازمان ها ایجاد نمی کند، بلکه بر عکس تمرکز نمودن صرف روی فناوری اطلاعات در مدیریت دانش مُشکل آفرین است و این تله ای است که تعدادی از سازمان های کشور نیز در آن گیر افتاده اند و بارها بارها دچار این اشتباه درباره مُدیریتِ دانشِ صحیح شده اند.

در مدیریت دانش صحبت از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی موجود برای پشتیبانی از فعالیت های مدیریت دانش است و واژه ای به نام نَرم‌افزارِ مدیریت دانش کاملا اشتباه است. غالب سازمان های کشور که با نگاه نرم‌افزاری، به سراغ مدیریت دانش رفته اند و یک نرم‌افزار آماده خریداری نموده اند، نه تنها پس از مدتی، هیچ استفاده ای از نرم افزار نکرده اند بلکه یک بدبینی عمیق نسبت به مدیریت دانش در شرکت خود ایجاد کرده اند.

این اشتباه تعدادی از سازمانهای ایرانی است که دچار این تب نرم افزاری موجود در کشور می شوند و راه را چنان بیراه می روند که نه تنها پس از مدتی سیستم نرم‌افزاری توسط کارکنان مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه هزینه خرید آن توجیه اقتصادی ندارد و بازگشتی نیز برای سازمان ندارد. ما در این یادداشت سعی داریم با معرفی فناوری های دانشی که اغلب رایگان هستند و به راحتی در سازمان ها قابل راه اندازی می باشند، مسیر صحیح را به شما نشان دهیم. وجود يك ديد اجمالي از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی گوناگون و فعاليت های مديريت دانش كه توسط آنها پشتيبانی می گردند می تواند در فرآيند پياده سازی مديريت دانش بسيار سودمند واقع شود. برخی از مهمترین و متداول‌ترین فناوری های دانشی مورد استفاده توسط شرکت های موفق در مدیریت دانش در ماتریس زیر نشان داده شده است:

دقت داشته باشید هیچ شرکتی نیاز به راه اندازی تمام این فناوری های دانشی ندارد. تصميم‌گيری در خصوص انتخاب هر يك از راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری نبايد بر اساس محدوديت‌های فناوری، بلكه بايستی بر مبنای نياز‌های مديريت دانش صورت پذيرد. مطرح كردن راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی پيش از آنكه هدف‌های حقيقي مديريت دانش تعيين گردد از آشكار‌ترين اشتباهاتی می باشد كه بايد از آنها پرهيز نمود.

برای راهنمایی در خصوص انتخاب و راه اندازی فناوری های دانشی با ما تماس بگیرید.

همچنین ببینید

چارچوب مدیریت داده سازمانی

هنگام شروع یا بهبود یک برنامه مدیریت داده سازمانی (EDM)، ابعاد زیادی باید در نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *