یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / یادداشت / داستان موفقیت شرکت آزمایشگاه‌های باکمن در مدیریت دانش

داستان موفقیت شرکت آزمایشگاه‌های باکمن در مدیریت دانش

بارها مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود به تکرار همان اشتباهاتی می‌پردازند که قبلاً دیگران انجام داده‌اند. مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا (APQC) تحقیقی بر روی شرکت‌های پیشرو در مدیریت دانش انجام داد و مشخص شد که این سازمان‌ها اساس کار خود در حوزه کسب و کار و صنعت را بر روی استفاده از بِه‌روش‌ها گذاشته‌اند. آنها نخست یک مورد کسب و کار (Business Case) برای شروع مدیریت دانش انتخاب کرده‌اند و از آن برای حمایت مدیریت استفاده کرده‌اند. در این یادداشت می خواهیم به شرکت آزمایشگاه‌های باکمن که مصداق واقعی یک بِه‌روش در مدیریت دانش است، بپردازیم.

شرکت آزمایشگاه‏های باکمن یک شرکت خصوصی است که بیش از ۵۰۰ محصول، خدمت و راهکار تخصصی در زمینه فناوری ‏های کاغذسازی، تصفیه آب صنعتی، مواد چرم شیمیایی، پارچه و پلاستیک ارائه می‌کند. باب باکمن مدیرعامل و رئیس سابق کمیته اجرایی باکمن می‌گوید:

“ما باید از سیستم‌های ارتباطی خود برای به اشتراک‏ گذاشتن دانش آشکار و پنهان تا حد امکان استفاده کنیم تا افراد همواره از پشتیبانی کامل شرکت اطمینان داشته باشند. چرا که در فضای رقابت کنونی، هیچ فردی به تنهایی و با تکیه بر دانش محدود خود، توان ایستادگی ندارد.”

به وضوح دیده می‌شود که مدیران شرکت آزمایشگاه‌های باکمن به عنوان مُربی دانش رفتار می‌کنند. باب باکمن به طور مرتب با کارکنانی که سهم کمی در تسهیم دانش دارند، تماس می‏گیرد و از آنها سؤال می‌کند که آیا مشکلی بر سَر راه وجود دارد، نیازمند آموزش هستید یا خیر و همچنین از آنها می‌پرسد که رهبری چه کمکی می‌تواند به آن‏ها بکند. تسهیم دانش و همکاری در حال حاضر به عنوان یک ضرورت و باید سازمانی در دستور کار همه افراد قرار گرفته است. شرکت تاکید می‌کند که نیاز به تعریف یک سمت مجزا تحت عنوان CKO نیست، زیرا بخشی از نقش‏ های تمام مدیران شرکت شامل رهبری دانشی است.

باب باکمن در رابطه با فرهنگ دانشی می‏ گوید:

“تمرکز ما ۹۰ درصد بر روی تغییر فرهنگ و ۱۰ درصد بر روی تغییر تکنولوژی بوده است”.

تکنولوژی بخش ساده ماجراست. تمرکز باید بر روی تغییر فرهنگ و نحوه حرکت به سمت یک مدل ارتباطی شبکه‌ای باشد. شرکت باکمن اعتقادی به طبقه ‏بندی دانش ندارد چرا که آنها نیازمند دستیابی سریع به اطلاعات هستند و معتقدند که طبقه بندی زمان بر و بی‏ فایده است. در باکمن نیاز بیشتر حول همکاری است تا نشر محتویات ساخت‌یافته. باب باکمن می‌گوید: “ما نمی‌خواهیم برای کسب اندکی اطلاعات منتظر بمانیم، نمی‏ خواهیم همواره در دسترس بوده یا منتظر کسی باشیم تا آن را کدگذاری کند، ما تحمل این انتظار طولانی را نداریم.” آنها از طریق مخزن اسناد، ابزار همکاری مایکروسافت، ابزار یادگیری الکترونیک و یک موتور جستجو به تمام اطلاعات دسترسی دارند.

باب باکمن: رویکرد ما به مدیریت دانش چیزی فراتر از تشویق و تنبیه است. به اشتراک گذاری دانش وظیفه شماست. دانش را به اشتراک بگذارید. به عنوان پاداش می توانید شغل خود را حفظ کنید.

هزینه کل برآورد شده برای اقدامات مدیریت دانش و یادگیری در داخل شرکت باکمن برابر ۷۵۰۰ دلار به ازای هر کارمند در هر سال است. منافع حاصل از مدیریت دانش عبارتند از:

  • افزایش ۵۰ درصدی فروش محصولات جدید نشانگر رشد شدید سود حاصل از نوآوری است؛
  • افزایش ۵۱ درصدی فروش هر یک از همکاران؛
  • تقلیل هزینه‌های عملیاتی هر یک از شعبات به ۹۳ درصد؛
  • هزینه‏ های آموزشی مرکز یادگیری از ۱۰۰۰ دلار در ساعت به ۲۵ تا۴۰ دلار کاهش یافت؛
  • سرعت کلی پاسخ‌دهی به مشتری از چند روز و هفته به چند ساعت بهبود یافت؛

همچنین ببینید

چارچوب مدیریت داده سازمانی

هنگام شروع یا بهبود یک برنامه مدیریت داده سازمانی (EDM)، ابعاد زیادی باید در نظر …