پنج شنبه , ۶ دی ۱۴۰۳
خانه / اخبار / مدیریت دانش سازمانی در ایزو ۹۰۰۱ در مدیریت اکتشاف نفت

مدیریت دانش سازمانی در ایزو ۹۰۰۱ در مدیریت اکتشاف نفت

دانش اکتشاف، از جنبه ژئوپولتیکی بسیار مهم و حساس است زیرا اکتشاف در حلقه اول زنجیره ارزش صنعت نفت قرار دارد و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران جزو باسابقه ترین متولیان شناسایی و کشف نفت و گاز در کشور و حتی جهان است. در دسته بندی انجام شده، اکتشاف جزو عملیات بالادستی نفت و گاز محسوب می‌شود. مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در راستای انطباق با بند دانش سازمانی ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵، کارگاه ۲ روزه‌ای را عنوان یادگیری مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر ایزو ۹۰۰۱ ویرایش جدید با حضور کارشناسان ارشد فرایندهای مختلف این مدیریت برگزار نمود. از جمله فرایندهایی که نمایندگانی از آنها در این کارگاه حضور داشتند عبارتند بودند از: مهندسی ساختمان، زمین شناسی، دیرینه شناسی، مهندسی سیستم ها، تعمیرات تخصصی، سنجش از دور، رسوب شناسی، قراردادها، ژئوفیزیک، حسابداری، امنیت شبکه.

کارگاه یادگیری پوشش بند مدیریت دانش سازمانی ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵

در این کارگاه که با رویکرد یادگیری عملی مدیریت دانش سازمانی طراحی شده بود، شرکت کنندگان در قالب گروه های مختلف و با استفاده از کاربرگ های آماده، فعالیت های لازم برای انطباق با بند دانش سازمانی ایزو ۹۰۰۱ را انجام دادند و همچنین شواهد لازم که ماحصل فعالیت های عملی این کارگاه بود برای ارائه به ممیزین بیرونی آماده گردید.

مدیریت دانش سازمانی

بند ۶٫۱٫۷ استاندارد با عنوان دانش سازمانی بیان می‌کند:

سازمان باید دانش مورد نیاز برای اجرای فرایندهای کاری و انطباق کیفی محصولات و خدمات خود را تعیین کند.این دانش باید نگهداری شده و به میزان لازم در دسترس قرار گیرد. زمانی که نیازهای سازمان و یا روندهای بیرونی دچار تغییر می‌شوند، سازمان باید وضعیت فعلی دانش خود را در نظر گرفته و نحوه کسب یا دستیابی به هرگونه دانش اضافی جدید و یا به‌روز رسانی دانش موجود را مشخص نماید.

یادداشت ۱:  دانش سازمانی دانشی است که مختص سازمان است و  بر اساس تجربه کردن به دست می‌آید. در اصل، اطلاعاتی است که برای دستیابی به اهداف سازمانی، در عمل استفاده شده و بین افراد به اشتراک گذاشته می‌شود.

یادداشت ۲: دانش سازمانی می تواند بر اساس منابع زیر باشد:

منابع داخلی مانند مالکیت فکری، دانش حاصل از تجربه، درس آموخته های ناشی از موفقیت یا شکست در پروژه‌ها، کسب و به اشتراک گذاری دانش و تجربه مستند نشده، نتایج حاصل از بهبود فرایندها، محصولات و خدمات.

منابع خارجی مانند استانداردها، دانشگاه، کنفرانس‌ها، جمع آوری دانش از مشتریان یا تامین کنندگان دانش بیرونی.

همچنین ببینید

تدریس درس مدیریت دانش در دوره DBA مدرسه کسب و کار ماهان

زیرمعیار: داده، اطلاعات و دانش در تعالی EFQM 2020 در درس مدیریت دانش که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *