شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
خانه / خدمات / مشاوره و استقرار استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱

مشاوره و استقرار استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱

iso30401راه های استفاده از ایزو ۳۰۴۰۱

تمامی الزامات این استاندارد برای هر سازمانی، صرف نظر از نوع، اندازه، محصولات و خدمات کاربرد دارد. اگر به تازگی شروع به مدیریت دانش نموده‌اید، می‌توانید از استاندارد به عنوان یک راهنما استفاده کنید. اگر در میانه راه تعالی در مدیریت دانش هستید می‏ توانید با کمک این استاندارد، حوزه‌های بهبود و عدم انطباق را شناسایی نموده و مشخص کنید که برای دستیابی به بلوغ بیشتر در مدیریت دانش به چه اقدامات دیگری نیاز است. بعلاوه شما می توانید با کمک ممیزهای داخلی و خارجی، برای اخذ گواهینامه اقدام کنید.

 

چرخه حیات توسعه سیستم مدیریت دانش

چرخه حیات توسعه سیستم مدیریت دانش دارای چندین مرحله است تا بتواند زمینه موردنیاز برای خلق ارزش افزوده از طریق دانش را به شکلی موثر فراهم کند.

مراحل استقرار 30401

در مرحله آغازین، برنامه های مدیریت دانش با حمایت رهبری سازمان آغاز می شود. در این مرحله لازم است روی یک سیاست جامع در مدیریت دانش به توافق برسیم. در مرحله دوم تیم مدیریت دانش سازمان می‌بایست انگیزه و خواسته خود از مدیریت دانش را متناسب با زمینه سازمان مشخص نماید. شناسایی چالش ها و مسائل دانشی ذینفعان کلیدی نیز از جمله اقدامات مهم در این مرحله است. در مرحله سوم، بر اساس نقشه راه و بلوپرینت مدیریت دانش که در مرحله قبل آماده شده، طراحی راهکارهای مدیریت دانش آغاز می شود. این مرحله مهم ترین فاز در چرخه حیات مدیریت دانش است که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، راهکارهای خود را در سطح سازمانی یا در سطح موجودیت های دانشی طراحی می کند. از جمله اقدامات مهم این مرحله شامل شناسایی دارایی های دانشی و ایجاد معماری اطلاعات است که صرف نظر از نوع صنعت و اندازه سازمان، طراحی آن ضروری است. مرحله چهارم مربوط به اجرای فرایندها و تکنیک های مدیریت دانش است. از مرحله پنجم به بعد مدیریت دانش به عنوان بخشی از کار در نظر گرفته می شود. نکته مهم در این مرحله اجرای مستمر، نظارت و مراقبت از مدیریت دانش، فرایندها و راهکارهای آن است. مدیریت دانش نیز مانند هر عملیات دیگری شامل تعداد زیادی فعالیت عملیاتی است مثل امور مدیریتی، پشتیبانی و غیره

همچنین ببینید

اجرای ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش

برای تحقق و تقویت زیر فرایندهای شناسایی، خلق، کسب، نگهداری، تسهیم و بکارگیری دانش، تکنیک‏ …