پنج شنبه , ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خانه / دسته‌بندی نشده / اشتیاق برای دانش ایجاد کنید

اشتیاق برای دانش ایجاد کنید

پایگاه دانش

برخی از مواقع مشکل نبود یا کمبود دانش نیست، عدم استفاده از دانش موجود در پایگاه دانش یا فایل های دستی و کامپیوتری است. اگر کارکنان از دانش های مستندشده استفاده نکنند و این دانش ها را بکار نگیرند، پس کاری بدون ارزش انجام شده است.

چالش های استفاده مجدد از دانش

موانع زیادی برای شناسایی و استفاده مجدد از دانش وجود دارد:

  • وقت کافی برای توقف کار و جستجوی دانش وجود ندارد.
  • دانش های کسب شده، ترکیب نشده اند.
  • دسترسی به دانش آسان نیست.
  • جستجو و بازیابی دانش آسان نیست.
  • برخی از کارکنان متوجه نیستند که ممکن است به سوالاتشان در جایی در سازمان پاسخ داده شده باشد.
  • هیچ فرهنگ حمایتی برای خواندن اسناد جهت کسب دانش وجود ندارد.

برخی از این موانع مربوط به یک چارچوب ناقص سیستم مدیریت دانش است، اما سایر موارد به طور خاص به عدم فرهنگ جستجو مربوط می شود. ادعای اینکه وقت کافی برای جستجوی دانش وجود ندارد، در واقع می گوید که “جستجوی دانش در اولویت قرار ندارد”.

بهتر است قبل از ایجاد پایگاه های دانش، اشتیاق برای دانش ایجاد کنید.

انگیزه برای جستجوی دانش

بسیاری از مشتریان از ما می پرسند “چگونه باید اشتراک دانش را تحریک کنیم” ما پاسخ می دهیم، اشتراک دانش را تحریک نکنید، بلکه جستجوی دانش را تحریک کنید. اشتراک گذاری در نبود یک نیاز (تقاضا) تعریف شده معمولاً کاری بی ارزش است زیرا دانش نیازمند این است که استفاده شود. بدون اشتیاق برای استفاده مجدد از دانش، به اشتراک گذاری در واقع عیرممکن است. در نتیجه پایگاه های دانش بازدید نشده، پر از دانش های بی ارزش بوده و افراد احساس می کنند که “مدیریت دانش یک اتلاف وقت است”.

سه روش جهت تحریک حستجوی دانش وجود دارد:

  1. مدیران می توانند فرهنگی ایحاد کنند که افراد را تشویق کند تا به طور مداوم موانع عملکرد را از بین ببرند. افرادی که از عملکرد فعلی راضی هستند هیچ دلیلی برای یادگیری ندارند اما اگر بخواهند فراتر از محدودیت های شناخته شده بروند، نیازمند هسند تا دانش جدید را جستجو کنند.
  2. مدیران می توانند انتطاراتی جهت استفاده از دانش تعیین کنند. یکی از مدیران فنی یک سازمان متعهد شده که هیچ پروژه ای را تایید نکند مگر اینکه افراد بتوانند نشان دهند که از سایر پروژه ها یاد گرفته اند.
  3. مدیران می توانند کاری کنند که افراد راهی غیر از استفاده از دانش نداشته باشند.

همچنین ببینید

نقش مدیریت دانش در استارت آپ ها

مدیریت دانش در استارت آپ ها با مدیریت دانش در شرکت های بزرگ و متوسط …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *